Андрей Смирнов
Время чтения: ~27 мин.
Просмотров: 0

Как увеличить резкость в играх на видеокартах nvidia?

Step 10¶

Important: in the Layers dialog, click on the Layers tab and make sure the luminosity layer (if HSV, Background layer of Value window) is selected, and is the only one selected. We only want to sharpen the luminosity channel.

Apply an unsharp mask (). You may want to experiment with the settings here. You will find that you can use much higher amounts of sharpening (than if the entire image were selected) without significantly degrading the image.

In the example here I used Radius=1, Amount=2.0 (200% ?), Threshold=0.

Now get rid of the selection (right-click and ) and zoom in (= key) to examine the results. If you’re not happy with the results, undo and try the sharpen step again with different parameters.

Как повлияют новые опции в WDDM 2.7 на производительность вычислений и майнинг?

Windows Display Driver Model (сокращенно WDDM) – это архитектура драйверов для интегрированных и дискретных видеокарт, предназначенная для использования в операционных системах семейства Windows. Она затрагивает множество функциональных областей, важных для высокопроизводительных вычислений, например:

  • оптимизирует работу с памятью, доступной для видеокарты, позволяет ее виртуализировать, осуществлять подстановку страниц в системную память;
  • осуществляет диспетчеризацию (планирование последовательности) выполнения различных команд;
  • управляет совместным использованием областей памяти, хранящих информацию о текстурированных ячейках;
  • реализует перезапуск графического стека в случае сбоев, что уменьшает вероятность появления синих экранов.

Начиная с WDDM 2.7 появилась возможность включения оптимизации выполнения вычислительных операций на аппаратном уровне за счет упреждающего оптимизированного планирования операций (Hardware-accelerated GPU scheduling).

Активация этой опции теоретически позволяет увеличить быстродействие памяти (уменьшить латентность) и увеличить производительность вычислений, что положительно скажется на величине fps в играх и при майнинге.

Опция доступна для видеокарт, аппаратно поддерживающих шейдерные модели (shader model) версий 6.3 и выше, а именно:

  • для GPU GeForce производства nVidia –начиная с 10xx-й серии;
  • для видеокарт AMD Radeon – начиная с RX 5000-й серии.

Интегрированные видеокарты Intel пока не поддерживают этой технологии, но со временем возможно добавление этой спецификации в новых драйверах.

Description

sharpens the
grayscale or truecolor (RGB) input image by
using the method.

uses name-value pairs to control aspects of the unsharp
masking.

Examples

Sharpen Image

Open Live Script

Read an image into the workspace and display it.

a = imread('hestain.png');
imshow(a)
title('Original Image');

Sharpen the image using the function and display it.

b = imsharpen(a);
figure, imshow(b)
title('Sharpened Image');

Control the Amount of Sharpening at the Edges

Open Live Script

Read an image into the workspace and display it.

a = imread('rice.png');
imshow(a), title('Original Image');

Sharpen image, specifying the and parameters.

b = imsharpen(a,'Radius',2,'Amount',1);
figure, imshow(b)
title('Sharpened Image');

Input Arguments

— Image to be sharpenedgrayscale image | RGB image

Image to be sharpened, specified as a grayscale or RGB
image.

If is a truecolor (RGB) image,
then converts the image
to the L*a*b* color space,
applies sharpening to the L*
channel only, and then converts the image back to
the RGB color space before returning it as the
output image .

Data Types: | | | | | | |

Specify optional
comma-separated pairs of arguments. is
the argument name and is the corresponding value.
must appear inside quotes. You can specify several name and value
pair arguments in any order as
.

Example:

— Standard deviation of the Gaussian lowpass filter (default) | positive number

Standard deviation of the Gaussian lowpass filter, specified as a positive number. This value
controls the size of the region around the edge
pixels that is affected by sharpening. A large
value sharpens wider regions around the edges,
whereas a small value sharpens narrower regions
around edges.

Example:

Data Types: | | | | | | | | |

— Strength of the sharpening effect (default) | numeric scalar

Strength of the sharpening effect, specified as a numeric scalar. A higher value leads to
larger increase in the contrast of the sharpened
pixels. Typical values for this parameter are
within the range ,
although values greater than
are allowed. Very large values for this parameter
may create undesirable effects in the output
image.

Example:

Data Types: | | | | | | | | |

— Minimum contrast required for a pixel to be considered an edge pixel (default) | scalar in the range

Minimum contrast required for a pixel to be considered an edge pixel, specified as a scalar in
the range . Higher values (closer to 1) allow
sharpening only in high-contrast regions, such as
strong edges, while leaving low-contrast regions
unaffected. Lower values (closer to 0)
additionally allow sharpening in relatively
smoother regions of the image. This parameter is
useful in avoiding sharpening noise in the output
image.

Example:

Data Types: | | | | | | | | |

Output Arguments

Sharpened image, returned as a numeric array of the same size and class as the input image
.

More About

Sharpening

Sharpness is actually the contrast between
different colors. A quick transition from black to white looks sharp.
A gradual transition from black to gray to white looks blurry. Sharpening
images increases the contrast along the edges where different colors
meet.

Unsharp masking

The unsharp masking technique comes from a
publishing industry process in which an image is sharpened by subtracting
a blurred (unsharp) version of the image from itself. Do not be confused
by the name of this filter: an unsharp filter is an operator used
to sharpen an image.

| |

Мои предустановки для разных жанров фотографий

Не стоит воспринимать нижеприведённые пресеты как безусловный шаблон на все случаи жизни, смотрите на них как на точки отсчёта для экспериментов. Значение Amount я не буду указывать, так как оно сильно зависит от используемой камеры, оптики и других факторов. Этот параметр следует подбирать для каждого конкретного фото индивидуально, ориентируясь на получающийся результат. Radius указан для неподрезанной картинки с 20-24-мегапиксельной матрицы.

Настройки по умолчанию для неопределённых сцен:

Radius: 1.2
Detail: 5
Masking: 40

Настройки для пейзажей:

Radius: 0.8-1.2
Detail: 5-10
Masking: 15-30

Настройки для крупноплановых портретов:

Radius: 1.2-1.8
Detail: 0-5
Masking: 60-70

NVIDIA Image Sharpening For DirectX, Vulkan + OpenGL

NVIDIA first introduced Image Sharpening as a NVIDIA Freestyle filter. They then built it into the NVIDIA Control Panel, enabling it for all DirectX 9, 10, 11 and 12 games in the Game Ready 441.08 driver onwards.

Starting with Game Ready 441.41, they officially added NVIDIA Image Sharpening support for Vulkan and OpenGL games too.

Image sharpness can be adjusted on a per-game basis, or applied globally for all supported titles, with per-game settings overriding global settings.

In addition, you can use your NVIDIA GPU to render at a lower resolution for improved performance, and scale it to the monitor’s native resolution, using Image Sharpening to improved the clarity of the upscaled images.

However, this is a global setting, and cannot be disabled or enabled on a per-game basis.

Note that if you are using a GeForce RTX or GeForce GTX 16-series graphics card, they will leverage the Turing GPU’s 5-tap scaling technology for better image quality.

Recommended : Learn How To Add ReShade Filters To GeForce Experience!

Включение HwSchMode с помощью с помощью REG-файла

Для модификации реестра с помощью REG-файла нужно создать пустой текстовый файл с любым именем, например Turn_ON_HW_accelerated_GPU_scheduling. В него нужно скопировать и внести следующий текст:

Windows Registry Editor Version 5.00



"HwSchMode"=dword:00000002

Затем сохраняют и меняют расширение этого файла на REG.

После этого запускают полученный файл (двойной клик правой кнопкой мыши) и соглашаются с добавлением сведений, содержащихся в нем, в реестр:

При успешной модификации реестра появится сообщение:

Изменения вступят в силу после перезагрузки компьютера.

При модификации реестра с помощью утилиты типа regedit, нужно запустить ее с правами администратора, перейти по пути HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers, найти пункт HwSchMode и включить опцию HwSchMode, изменив значение DWORD на 2 для включения (или 1 для выключения)

Скриншот редактора реестра, открытого для включения опции HwSchMode:

Отредактировать реестр и добавить опцию HwSchMode можно на любом компьютере под управлением Windows, но технология будет реально работать только в ОС, поддерживающей WDDM 2.7 при наличии соответствующих драйверов.

Проверить соответствие конкретной конфигурации компьютера на наличие поддержки WDDM 2.7 можно в программе GPU-Z версии 2.32+ на вкладке Advanced – WDDM. На компьютере с включенной поддержкой технологии планирования GPU с аппаратным ускорением GPU-Z отобразит информацию:

При отсутствии возможности включить аппаратное ускорение планировщика GPU программа GPU-Z в строке Hardware accelerated GPU scheduling отобразит сообщение «Not supported by OS»:

В старых версиях GPU-Z опиця Hardware accelerated GPU scheduling вообще отсутствует:

Драйвера с поддержкой функции аппаратного ускорения видеокарт можно установить на любую версию Windows 10, но официальная поддержка WDDM 2.7 начинается только с релиза Windows 10 20H1 (версия 2004), а также в Windows 10 Insider.

Опция HwSchMode недоступна в ОС, не поддерживающей технологию WDDM 2.7, даже после установки нужных драйверов:

Как бороться с расхождением?

Рисунок 8. Время выполнения расходящихся потоковРисунок 9. Время выполнения согласованных потоков

Ссылки

A trip through the Graphics PipelineKayvon Fatahalian: PARALLEL COMPUTINGComputer Architecture A Quantitative ApproachStack-less SIMT reconvergence at low costDissecting GPU memory hierarchy through microbenchmarkingDissecting the NVIDIA Volta GPU Architecture via MicrobenchmarkingDynamic Warp Formation and Scheduling for Efficient GPU Control FlowMaurizio Cerrato: GPU ArchitecturesToy GPU simulatorReducing Branch Divergence in GPU Programs“Vega” Instruction Set ArchitectureTangent Vector: A Digression on DivergenceIntel 64 and IA-32 ArchitecturesSoftware Developer’s ManualVectorizing Divergent Control-Flow for SIMD Applications

Step 2: Applying Creative Sharpening

Now comes the part you’ve been waiting for, where you will make particular parts of your image sharp.

Why do you want to do this? Well, it just looks better for one thing. But it also allows you to draw the viewer’s eye to where you want it. People’s eyes are attracted to sharper parts of the picture so sharpening gives you a certain degree of control over how people look at your images.

Creative sharpening is best done in Lightroom with the Adjustment Brush. Select the brush and then dial in the effects you want.


Use the Contast, Clarity, and/or Sharpenss controls to make key parts of your image sharper. This is the creative phase of sharpening, so pay no heed to the values I used. Each picture will be different.

As a starting point, go ahead and increase the Sharpness (start with an increase of +20) and Clarity (start with +12). You may also want to increase the Contrast slightly (try +5) as a slight contrast adjustment will also help make the image appear sharper. Keep in mind however, that this part of the process is called Creative Sharpening for a reason: it is where you do it your way. Every situation will be different, so there is very little I can give you in the way of guidance in terms of amounts. In any case, after you have set your values for the Adjustment brush, just paint in the effect. After you are done, you can change the Sharpness, Clarity, and Contrast settings within the Adjustment Brush panel to make the image look the way you want.

Only apply this effect only to critical areas of the image. That typically is the subject and perhaps a few other crucial details. Don’t apply it everywhere or your image will look oversharpened.

This part of the sharpening process is 100% optional. It is also very dependent upon your individual image and tastes. Therefore, this is the part of the process I am writing the least about, but I don’t want you to mistake that for a lack of importance. This is where you may spend the most time sharpening.


The Input Sharpening was done by increasing the Amount to 55, while increasing the Radius to 1.5 and Details to 30. I set the Masking to 40 to keep from sharpening the sky as much. After that, I just wanted to add sharpness/clarity to the pier, so I used the Adjustment Brush with these settings: Clarity +35, Sharpness +55, and Contrast +19.

How to choose the best image sharpener for photography

You should choose any piece of software based on what you’ll use it for. For example, if you’re restoring old photos, you’ll probably need a more powerful photo sharpener and you’ll be less interested in colors. If you do landscape photography, you’ll probably be more interested in editors that deliver natural-looking images. Choose an image sharpener that meets the following criteria:

  • It fixes the issues you face – From focus blur to motion blur, each sharpening tool addresses a specific problem. Make sure you choose a tool that covers a wide range of problems and gives you solutions for all your issues: defocusing, blurring, clarity, structure, etc.
  • It’s dedicated to photography – Dedicated software is more likely to pay attention to image quality and natural-looking results, preserving colors, and reducing noise.
  • It works on selections – Sometimes you need local adjustments and sharpening the entire image can ruin it. Look for photo sharpeners that work with selections, layers, and masks. It may be difficult to learn how to sharpen an image in Photoshop, but a tool like this gives you all the control you need.
  • It uses AI-based algorithms – Artificial intelligence can make the difference between noise and details. It can also recognize objects or types of images and apply custom adjustments.
  • It provides batch processing – Sharpening is a basic image editing functionality. If you work with large amounts of images, batch processing can save you time and energy.
  • It supports RAW files – RAW files keep more information than JPEG files and provide more accurate and precise details. If you shoot in RAW, make sure you choose an image sharpener that supports this file format.
  • It’s affordable and compatible with your gear – Software should match your budget, system, and knowledge. Don’t invest in expensive software if you only have to sharpen one image. Moreover, if you already have a photo editor, look for plugins instead of buying a new photo editor just for sharpening.

The good news is that you can find a lot of good image sharpeners on the market. They cover a wide range of requirements, systems, and workflows. Some are designed to recover images with a huge amount of motion blur, while others provide a user-friendly interface, controls, and smart functionalities. Whether you want a standalone photo editor or a quick plugin, here’s a list of the best photo sharpeners you can find.

STAGE 3: OUTPUT SHARPENING FOR A PRINT

After capture and creative sharpening, an image should look nice and sharp on-screen. However, this usually isn’t enough to produce a sharp print. The image may have also been softened due to digital photo enlargement. Output sharpening therefore often requires a big leap of faith, since it’s nearly impossible to judge whether an image is appropriately sharpened for a given print just by viewing it on your computer screen. In fact, effective output sharpening often makes an on-screen image look harsh or brittle:

Original ImageOutput Sharpening Appliedfor On-Screen DisplayOutput Sharpening Appliedfor a 300 PPI Glossy Print

Photograph of the Duomo at dusk — Florence, Italy (f/11.0 for 8.0 sec at 150 mm and ISO 200)

Output sharpening therefore relies on rule of thumb estimates for the amount/radius based on the (i) size and viewing distance of the print, (ii) resolution of the print (in DPI/PPI), (iii) type of printer and (iv) type of paper. Such estimates are often built into RAW development or image editing software, but these usually assume that the image has already had capture sharpening applied (i.e., it looks sharp when viewed on-screen).

Alternatively, one can also estimate the radius manually using the calculator below:

**PPI = pixels per inch; see tutorial on «Digital Camera Pixels.» DPI is often used interchangeably with PPI, although strictly speaking, the two terms can have different meanings.*It’s generally a good estimate to assume that people will be viewing a print at a distance which is roughly equal to the distance along the print’s diagonal.

The above radius estimates should only be taken as a rough guideline. In general, a larger viewing distance demands a larger output sharpening radius. The key is to have this radius small enough that it is near the limit of what our eyes can resolve (at the expected viewing distance), but is also large enough that it visibly improves sharpness.

Regardless, the necessary amount of sharpening will still likely depend on the image content, type of paper, printer type and the look you want to achieve. For example, matte/canvas papers often require more aggressive sharpening than glossy paper. A good starting point is always the default amount/percent value used by your image editing software. However, for mission-critical prints this best solution is often just trial and error. To save costs, you can always print a cropped sample instead of the full print.

Tips¶

  • If this seems like too long and complicated of a process, you might be interested in looking at some shortcuts and variations that are still better than a simple sharpening step.
  • Some very well-respected experts on image manipulation (e.g. Real World Photoshop, Blatner and Fraser—great book) suggest that mode changes in and out of RGB are not to be taken lightly. You can lose a suprising amount of information. For example, try the following experiment:

  • Open a new blank image.

  • Using the gradient tool, create a gradient from black to white across it.
  • Convert it to RGB ().
  • Look at it’s histogram ().
  • Convert it to LAB, by decomposing to LAB (), then do a compose on the LAB image back to RGB ().
  • Look at the new image’s histogram.

Here is what you’ll see if you compare them:

Left image: Gradient in RGB
Right image: RGB -> LAB -> RGB

Left image: Histogram of the RGB image.
Right image: Histogram of the RGB -> LAB -> RGB image.

Left image: Zoom 400% of the RGB image.
Right image: Zoom 400% of the RGB -> LAB -> RGB image.

Look at all the information that has been lost in the converted image! There is obvious posterization in the zoomed close up.

You are now thinking to yourself, “Good grief! Why on earth would he suggest changing modes to sharpen the luminosity channel if it has this kind of effect?”

Look at the histograms of the original image and the one smart sharpened on the luminosity channel:

Left image: Histogram, original image
Right image: Smart-sharpened on luminosity channel

You can see that in practice, changing modes does not always have this drastic of an effect.

What should you do? I suggest trying it and look at the histogram! This is the beauty of the digital darkroom. If your image is not that noisy anyway, then no need to change modes, as suggested in the shortcuts. However, this does point out a general piece of advice, which is to use the histogram regularly. It is a great tool to monitor what is happening to your image “numerically” as you edit it.

Функция повышения резкости NVIDIA

Не всегда сможем играть в родном разрешении, даже когда монитор 4К. Для этого нужна еще и видеокарта с верхнего ряда, поэтому часто приходится переключаться на более низкое — 1440р или 1080р. К сожалению, это делает игру не столь выраженной, поскольку низкое разрешение связано с немного размытым изображением. Это также относится к играм, которые чрезмерно используют сглаживание краев типа TAA, даже после запуска в рекомендуемом размере экрана теряют четкость и выглядят чуть размытыми.

В таких ситуациях лучше использовать фильтр резкости изображения. Он минимально воздействует на производительность и делает изображение более четким. Игры, запущенные с более низким разрешением на мониторе 4К после увеличения резкости становятся более яркими и по четкости становятся ближе к 4К.

До введения функции требовалось использование дополнительного программного обеспечения, которое позволяло накладывать фильтры на картинку. В распоряжении была программа GeForce Experience с фильтрами FreeStyle и популярный инструмент ReShade, который после включения добавлял новые эффекты. Теперь увеличить четкость картинки проще, без использования этих инструментов.

После последнего обновления драйверов резкость можно добавлять прямо в Панели управления NVIDIA. Для каждого приложения можно установить индивидуальный уровень. Чтобы воспользоваться этой настройкой, обновите драйвер для видеокарты NVIDIA.

Функция доступна в программном обеспечении 441.08 и более поздних версиях. После установки щелкните правой кнопкой мыши на рабочем столе и выберите «Панель управления NVIDIA».

В боковом меню перейдите на вкладку «Управления параметрами 3D». Если нужно включить общую резкость для всех программ, оставайтесь на вкладке с глобальными настройками. Если только для отдельной игры перейдите в раздел программных настроек и выберите ее, чтобы применить фильтр.

В списке найдите опцию «Image Sharpening» (Резкость изображения). Раскройте выпадающее меню и активируйте ее переключателем On.

Затем с помощью переключателя отрегулируйте уровень. Какой уровень уместен, зависит от вас и используемого разрешения. Выберите оптимальное значение и сохраните изменения.

Общие параметры

Хотя точные параметры варьируются от графического процессора к графическому, три метода масштабирования, доступные на многих графических процессорах AMD, являются хорошими примерами распространенных решений. «Сохранить соотношение сторон» добавляет черные полосы сверху и снизу или слева и справа от изображения, заполняя экран, не растягивая изображение. «Масштабировать изображение до полного размера панели» растягивает изображение до полного заполнения экрана, что означает, что пространство не теряется, но изображение может выглядеть странно. «Использовать центрированные тайминги» подходит, когда у вас есть изображение, которое меньше, чем разрешение экрана; эта опция вообще не масштабирует изображение, но помещает его в центр экрана и окружает его черными полосами со всех сторон.

Step 3¶

Go to the duplicate image. Right-click and select . In the Edge Detect dialog box, select a parameter value of the appropriate size for the edges in your image. You may need to experiment with this. For the example image I chose 6.

Now convert the edges image to grayscale by right clicking on it and selecting . This image is going to become our sharpening mask.

Note: in some tutorials they recommend converting to greyscale and then running the edge detection filter. The premise there (my guess) is that perhaps you don’t want to find noise as edges. My thinking is that there may be an edge in color, but not tonality (e.g. transition between two light colors). Once you have converted to greyscale you may not be able to detect that edge any more. Besides, with a high enough edge detection parameter (here 6) you will avoid detecting random CCD noise as edges.

Внутрикамерный шарпенинг

В настройках всех более или менее продвинутых современных фотоустройств есть так называемые стили (Picture Styles), представляющие из себя наборы предустановок, которые определяют, как камера будет обрабатывать фотографию при съёмке в JPEG. Названия стилей обычно говорят сами за себя: «Точный», «Яркий», «Портрет», «Пейзаж». Для каждого из стилей можно подстроить отдельные параметры вручную, в том числе и резкость. Следует учитывать, что стиль «Стандартный» в большинстве фотоаппаратов приукрашивает картинку разными способами, и даже если ползунок «Резкость» стоит на нуле, это вовсе не означает, что камера не будет шарпить изображение. Для получения нейтральной картинки с минимумом обработки следует выбрать стиль «Точный» или его аналоги, и затем уже плясать от этой печки.

Плюсом внутрикамерного шарпенинга является то, что не надо разбираться в нюансах, есть только один ползунок, которым можно сделать картинку резче. Минус заключается в том, что данный вид обработки довольно груб и слабонастраиваем.

Если вы категорически не хотите работать с RAW и снимаете исключительно в JPEG, рекомендую изучить стили вашей камеры и сознательно пользоваться ими по обстоятельствам. Для теста полезно сделать некоторое количество фотографий с разными настройками нужного стиля и внимательно изучить отличия в картинке. Например, ставим стиль «Точный» или «Нейтральный», резкость на ноль, делаем тестовый кадр. Потом увеличиваем резкость по единице, каждый раз делая новый снимок. Естественно, кадры должны быть одинаковыми, идеально поставить камеру на штатив и снимать какой-нибудь пейзаж, хоть даже двор из окна. Копируем полученные фото на ПК, переименовываем их в духе 0.jpg, +1.jpg, +2.jpg и попарно сравниваем, открыв в любой смотрелке. Так можно быстро получить понимание, как выглядят разные степени внутрикамерного шарпенинга и как следует использовать его с имеющимся оборудованием. В качестве примера привожу два кадра, сделанных на Canon 70D. Слева резкость выставлена на 0, справа на 4, масштаб картинки 1:1:

Несмотря на простоту и удобство работы с JPEG и стилями, я настоятельно рекомендую освоить обработку RAW и шарпить фотографии в конвертере. Внутрикамерная обработка фото по гибкости и качеству результата не сравнится с грамотной постобработкой на ПК.

Test System for GPU Benchmarks

  • Intel Core i9-9900K
  • Corsair H150i Pro RGB
  • MSI MEG Z390 Ace
  • Corsair 32GB DDR4-3200 (2x 16GB)
  • XPG SX8200 Pro 2TB
  • Windows 10 Pro (1909)

Our GPU benchmark results are based on the geometric mean frames per second (fps) of our testing of Borderlands 3, The Division 2, Far Cry 5, Final Fantasy XIV, Forza Horizon 4, Metro Exodus, Red Dead Redemption 2, Shadow of the Tomb Raider, and Strange Brigade. If you want to do your own GPU benchmarking, see our complete list of the best GPU tests, which includes a lot more games and synthetic tests as well.

That’s nine games, six settings and over 40 cards from the current and previous generations. We have a solid mix of game genres and APIs, plus AMD and Nvidia promoted titles, making this the definitive GPU benchmarks and performance hierarchy for gaming purposes. The new mix of games and settings make for much larger differences between some of the GPUs, where previously the CPU and lower settings made things look much closer.

Note that while some of the games in our GPU benchmark suite support DirectX Raytracing (DXR) and Nvidia’s RTX 30-series and 20-series GPUs, we have not tested with DXR enabled here. That’s because none of AMD’s current cards can run DXR, and while Nvidia does support DXR on certain GTX models, ray tracing performance on Pascal cards isn’t great. For now, only Nvidia RTX GPUs are worth using for ray tracing games; we may begin with universal ray tracing performance comparisons once AMD’s Big Navi arrives later this year.

The 3 Steps of the Sharpening Process Explained

The first step in the sharpening process is called Input Sharpening.

You may be aware that, while RAW files offer many advantages over JPEGs (more data, more colors, greater dynamic range, etc.), one issue with RAW files is that images come out of the camera looking a little bit fuzzier than JPEGs. That is because a certain amount of sharpening is applied to the photo when it is converted to a JPEG.

In this first step, therefore, you will add some sharpening to the RAW file to make it look at least as good as the JPEG. As you do that, you will also apply a base level of sharpness to the entire image.

After that, you can get creative.

The second step is called Creative Sharpening.

In the second step, you determine which parts of the image you want to stand out and appear the sharpest, and you will add sharpening to those parts.

Since we will only be adding sharpening to portions of the image, you will use Lightroom’s Adjustment Brush to add this sharpening.

The final level of sharpening depending on the final output is called Output Sharpening.

In this final step, you will add some sharpening to tailor the image to the way you display it. Prints require a different level of sharpening than images displayed online.


I gave this urban photo a base level of Input Sharpening by increasing the Sharpness Amount to 55, Clarity to 20, and Dehaze to 10. Then I used the Adjustment Brush to paint in additional sharpness on the fountain and buildings using these settings: Contrast +19, Clarity +32, and Sharpness +50.

GPU Benchmarks and Performance Hierarchy Charts

Here you can see the average performance charts for our testing at 1080p, 1440p, and 4K (medium and ultra on all three). If you want to see the full suite of individual game tests, check out the charts in our Best Graphics Cards article. We’re focused on the ‘executive summary’ and have omitted individual game charts as well as a few GPUs that don’t fully qualify. We’ve left off the integrated graphics solutions as well as the Titan V/Xp/X (Maxwell), giving us 42 GPUs in the charts, color coded for your viewing pleasure.

Yes, we know the labels on the charts are tiny. We’ve also included links to the fullsize (1920×1080) images below each chart for those on smaller devices that want to be able to read them.

Again, our GPU benchmarks scoring uses the geometric mean of all 54 scores (nine games, three resolutions, two settings). The geomean is a slightly ‘better’ weighting than a pure average, though it doesn’t massively change the results. Either way, including all 54 scores means the fastest cards are somewhat penalized because they run into CPU limitations at 1080p and even 1440p, and the slower GPUs can also end up penalized because they were never intended to run games at 1440p or 4K.

If you intend to play at 1440p or 4K, the charts below can help you focus in on just those results. For example, the RTX 3080 overall scored 20.8% higher than the RTX 2080 Ti, but if you only look at 4K ultra performance, it’s 33.5% faster.

Image 1 of 6

(Image credit: Tom’s Hardware)

Image 2 of 6

(Image credit: Tom’s Hardware)

Image 3 of 6

(Image credit: Tom’s Hardware)

Image 4 of 6

(Image credit: Tom’s Hardware)

Image 5 of 6

(Image credit: Tom’s Hardware)

Image 6 of 6

(Image credit: Tom’s Hardware)

Recommended Reading

  • Death Stranding : How To Get It FREE With GeForce RTX!
  • Samsung Odyssey G9 : 49-inch 1000R QLED Gaming Monitor!
  • Samsung Odyssey G7 : World’s 1st 1000R Gaming Monitors!
  • Dell XPS Desktop (8940) : Premium Desktop PC!
  • 31.5-inch Dell S3221QS : Curved 4K UHD Multimedia Monitor!
  • 27-inch Dell S2721QS / S2721Q : 4K UHD Multimedia Monitor!
  • 27-inch Dell S2721DS / S2721D : What You Need To Know!
  • HUAWEI MateBook X Pro (2020) Review : Ultra-Light Beast!
  • 2nd Gen NVIDIA Max-Q Technology : What’s New?
  • NVIDIA GeForce RTX SUPER Gaming Laptops Unleashed!
  • RX 5600 XT vs RTX 2060 (Super) Performance Comparison!
  • RX 5600 XT vs RTX 2060 (Super) Price-Performance!
  • Tech ARP Mobile GPU Comparison Guide Rev. 19.1
  • The Desktop Graphics Card Comparison Guide Rev. 37.1
  • ASUS ROG Swift 360 : World’s First 360Hz G-SYNC Display!
  • NVIDIA TensorRT 7 with Real-Time Conversational AI!
  • NVIDIA DRIVE Deep Neural Networks : Access Granted!
  • DiDi Adopts NVIDIA AI + GPUs For Self-Driving Cars!
  • NVIDIA DRIVE AGX Orin for Autonomous Vehicles Revealed!

Масштабирование ГП AMD включать или нет

Насчёт того стоит включать масштабирование или нет решать только Вам. Всё зависит от нескольких параметров: от самой игры и собственно монитора. Масштабирование ГП помогает оптимизировать изображение в плохо оптимизированных проектах и на старых мониторах.

Важно! Если же игра запускается на весь экран в рекомендованном разрешении (без чёрных полос по сторонам), тогда нет необходимости в использовании этой функции. Она становится полезной, когда разрешение запущенной игры не соответствует получаемой картинке на мониторе

Возможно, в некоторых пользователей не будет функции масштабирования ГП в настройках AMD Radeon. Всё зависит в первую очередь от возможностей установленной видеокарты. Некоторые видеокарты не поддерживают не то что масштабирование, но и установку обновлённых AMD Radeon Settings.

Обновление драйверов в любом случае только повысит производительность системы. Поэтому можете попробовать обновить драйвера видеокарты на Windows 10.

Заключение

В Интернете конкретно никто не может ответить, что такое масштабирование ГП в настройках AMD и нужно ли его включать. Хорошо, что в программе AMD Настройки Radeon есть описание всех функций. После нескольких часов тестирования можно с уверенностью сказать, что в современных играх и мониторах с классическими разрешениями толку с масштабирования нет.

На широкоформатных мониторах и в не оптимизированных игровых проектах действие функции масштабирования ГП уже более заметно. Она помогает убрать чёрные полосы на некоторых дисплеях. После включения функции масштабирование изображений выполняется GPU графическим процессором, а не самим монитором.

NVIDIA Image Sharpening : How To Enable It On A Per-App Basis

  1. Download and install GeForce Game Ready 441.41 driver or newer.
  2. Open the NVIDIA Control Panel, and click on Manage 3D settings.
  3. Click on the Program Settings tab and select the game you want to apply image sharpening.
    If you cannot find the game, click Add, choose the desired game and click Add Selected Program
  4. Scroll down to Image Sharpening.
  5. Select the On option, and you will have two further options.Sharpen (0 to 1.0) : This controls the amount of image sharpeningIgnore film grain (0 to 1.0) : This reduces any film grain that is generated by image sharpening
  6. Click OK and you are done!

Note that the per-app setting will override the global settings.

Заключение

Включение опции HwSchMode теоретически должно увеличивать производительность видеосистемы, но доступные драйвера nvidia 450.99 такой радости на практике не предоставляют.

Эти драйвера предназначены для разработчиков, поэтому еще рано окончательно судить о возможных преимуществах и недостатках технологии аппаратного ускорения планировщика GPU. Компания Nvidia обещает добавить официальную поддержку WDDM 2.7 уже в следующем релизе Game Ready Driver.

Даже при появлении полноценных драйверов, официальная поддержка WDDM 2.7 и ускорение планировщика видеокарт в краткосрочной перспективе будут доступны только для Windows 10 20H1 (версия 2004) и выше.

Возможно, со временем эта технология станет доступной и на других ОС Windows, что даст возможность получить неплохой прирост производительности видеокарт за счет оптимизации их работы.

P.S. На тестовых драйверах nvidia 451.22 и 455.38 (поддерживают WDDM 2.8) прироста хешрейта при включении HwSchMode не наблюдается.

Рейтинг автора
5
Материал подготовил
Максим Иванов
Наш эксперт
Написано статей
129
Ссылка на основную публикацию
Похожие публикации